تبلیغات
رستاخیز عشق - یك سخنرانی از مرحوم طالقانی دیدم كه بر اختیاری بودن حجاب تأكید داشت؛ آیا این سخنان از ایشان است؟ آیا سخن صحیحی است؟
رستاخیز عشق
این اقتدار ما زشهیدان فاطمه است
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بنام دو گل بهشت
یکی عشق ودیگری سرنوشت
به قلم گفتم بنویس /هر چه دلش خواست نوشت.
منو خاک پای عشق و عشق را تاج سرما نوشت....
.........................
تماشای تو اون لحظه که میری تو خواب آرزومه
برای دریافت رمز برای مشاهده دیگر مطالب لطفا با ما تماس بگیرید .
و فیلم های درخواستی خود را از ما بخواهید .

مدیر وبلاگ :مجید حبیبیان سلدوزی
مطالب اخیر
نظرسنجی
به شخصیت من چه امتیازی میدید ؟








جهت قضاوت منصفانه در رابطه با سخنرانى آیت الله طالقانى باید به ایام و فضاى ایراد این سخنرانى توجه كرد . ماجرا از این قرار بود كه وقتى در شانزدهم اسفند 1357 امام خمینى ( ره ) در جمع طلاب قم اعلام كردند : « زنان اسلامى باید با حجاب اسلامى بیرون بیایند . نه این‌كه خودشان را بزك كنند . زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین كار مى‌كنند . زن‌ها باید وضع خودشان را عوض كنند . . . به من گزارش داده‌اند كه در وزارتخانه‌هاى ما زن‌ها لخت هستند و این خلاف شرع است . زن‌ها مى‌توانند در كارهاى اجتماعى شركت كنند ولى با حجاب اسلامى . » این سخنان به سرعت با تظاهرات اعتراض آمیز جمعى از زنان تهرانى در مناطق شمال ، مركز و غرب شهر مواجه شد ، به طورى كه عكس این تظاهرات در كنار تیتر یك روزنامه‌هاى 17 اسفند قرار گرفت . « خواست امام این است كه حجاب اسلامى در مملكت باید رعایت شود . » شعار زنان معترض این بود كه حجاب ، پاكى نمى‌آورد و حجاب هر كس در نهاد اوست . سخنران مراسم نیز معتقد بود از آن‌جا كه زنان و مردان هر دو براى پیروزى این انقلاب تلاش كرده اند ، پس هر دو باید آزاد باشند . این مخالفت‌ها در روزهاى بعد نیز ادامه پیدا كرد . دختران در بعضى مدارس تهران تظاهرات كردند . كاركنان زن هواپیمایى ملى ایران به این فرمان معترض بودند . جمعى از زنان كارمند در تهران و برخى شهرهاى بزرگ نیز به این اعتراضات پیوستند . البته این حركت‌هاى معترضانه از سوى جمعى از موافقان فرمان امام نیز بى پاسخ نماند و درگیرى‌هاى لفظى در برخى مواقع بین دو گروه شدت مى‌گرفت و گاه تندرویى هایى نیز از سوى نیروهاى انقلابى گزارش مى‌شد . شعار « یا روسرى ، یا توسرى » در همین مقطع زمانى مطرح شده بود و در روزنامه‌ها نیز بازتاب داشت . حجت الاسلام اشراقى ، داماد امام ، همان روز ( هفدهم اسفند ) در مصاحبه‌اى با رادیوى انقلاب اسلامى ، مواضع امام را تشریح كرد . « من فكر مى‌كنم این كار صحیح نباشد كه عده‌اى بخواهند با تندروى و شدت عمل جلوى خانم ها را بگیرند . باید حجاب رعایت شود و قوانین اسلامى مو به مو اجرا گردند و در همه مؤسسات و ادارات و مدارس و دانشگاه ها به این موضوع توجه شود . اما حجاب ، باید در نظر داشت كه به معنى چادر نیست . همان قدر كه موها و اندام خانم ها پوشانده شود و لباس آبرومند باشد ، حالا به هر شكلى ، مهم نیست . چادر چیز متعارفى است و بسیار خوب است ، اما به خاطر طرز كار و نوع كار خانم ها شاید گاهى پوشاندن بدن و مو به طریق دیگر هم حجاب باشد ، حرفى نیست . باید طبق نظر مبارك امام حجاب اسلامى در سطح كشور توسط خانم ها با اشتیاق اجرا شود . . . در مورد اقلیت هاى مذهبى همیشه نظر مبارك امام این بوده كه آن ها از هر حیث مورد احترام و حمایت باشند . اما اگر خانم هاى اقلیت هاى مذهبى هم رعایت حجاب اسلامى را بكنند چه بهتر . » ( كیهان 17 اسفند 1357 ) در این مواضع نیز ضمن رد تندروى‌ها بر لزوم رعایت حجاب تأكید شد ، اما تلاش شد تا رنگ و بوى اجبار از این فرمان برداشته شود . اعتراضات ادامه یافت . روز شنبه 19 اسفند تجمعى از زنان معترض در مقابل دادگسترى تهران تشكیل شد ، اما این بار ، موافقان فرمان امام كه طى روزهاى گذشته به طور پراكنده علیه معترضان شعار مى‌دادند ، حضور پررنگ ترى داشتند به طورى كه نیروهاى كمیته‌هاى انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگینى كه خواستار رعایت حجاب در جامعه بودند ، مراقبت كنند . دفتر امام خمینى ( ره ) اطلاعیه‌اى صادر كرد كه با مزاحمین بانوان به شدت برخورد خواهد شد . « در مورد حجاب ، اجبار در كار نیست » در بیستم اسفند مصاحبه با آیت الله طالقانى درباره حجاب زنان ، تیتر یك روزنامه‌ها شد : « . . . ساخته من و فقیه و دیگران نیست این نص صریح قرآن است . آن قدرى كه قرآن مجید بیان كرده ، نه ما مى توانیم از حدود آن خارج شویم و نه زنانى كه معتقد به این كتاب بزرگ آسمانى هستند . ایشان درباره حجاب زنان در ادارات گفت : اسلام ، قرآن و دین مى خواهند شخصیت زن حفظ شود این حركت انقلابى است . كى در این راهپیمایى ها ، خانم ها ، خواهران و دختران ما را مجبور كرد كه با حجاب یا بى حجاب بیایند ؟ خودشان با احساس مسئولیت اسلامى كه این لباس یكى از شعارهاى اسلامى و ایرانى است ، اصالت خودشان را نشان دادند . . . هو و جنجال راه نیندازند . همان طور كه بارها گفتیم ، همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهورى اسلامى محفوظ خواهد ماند و از آن ها خواهش مى‌كنیم كه با لباس ساده با وقار ، روسرى هم روى سرشان بیندازد به جایى بر نمى‌خورد . اگر آن هایى هم كه مى خواهند موى شان خراب نشود ، اگر روى مویشان روسرى بیندازند ، بهتر است و بیشتر محفوظ مى‌ماند . . . چه جنگ ها ، چه قتل ها ، چه فجایع كه تا یك سال قبل دائما هر روز یك قسمت از اخبار روزنامه‌ها همین فجایع بود . منشاء این ها كى بود ؟ منشأ این ها از كجا بود ؟ غیر از همین تحریكات بى جا بود ؟ . . . خطرى كه حس مى‌كنیم این است كه زن‌ها دوباره به ابتذال برگردند . حجاب حكم ضرورى دین است . منظور امام و علما این نیست كه زن خانه نشین باشد . اجبارى حتى براى زن هاى مسلمان هم نیست . چه اجبارى ؟ حضرت آیت الله خمینى نصیحتى كردند مانند پدرى كه به فرزندش نصیحت مى كند ، راهنمایى اش مى‌كند كه شما این جور باشید به این سبك باشید . . . » در واقع ، آیت الله طالقانى با بیانى نرم و پدرانه از زنان لائیك خواست براى مصلحت خودشان هم كه شده روسرى بر سر كنند و این همه جار و جنجال راه نیندازند . پس از سخنان آیت الله طالقانى و نیز گسترش تحركات زنان سكولار ، دادستان وقت تهران اعلامیه اى در حمایت از زنان مزبور صادر كرد . امام خمینى ( ره ) نیز روز 21 اسفند ، موضع گیرى آیت الله طالقانى در مورد حجاب را تأیید كردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام كردند كه به خواسته خود یعنى غیر اجبارى بودن حجاب رسیده اند . از سخنان حضرت امام و آیت الله طالقانى و سایر موضع گیرى‌هاى موافقان حجاب در آن مقطع زمانى چنین برمى‌آید كه علماء و اكثریت مردم حاضر نیستند نحوه پوششى كه پیش از پیروزى انقلاب رایج بود را بیش از این تحمل كنند ، اما كاملا امیدوارند كه توصیه به حجاب در آن شرایط ویژه انقلابى مؤثر باشد . در آن سال‌ها حجاب نه تنها با نگاه دینى كه با نگاه انقلابى حتى براى ماركسیست‌ها نیز یك ارزش و نماد مبارزه با امپریالیسم محسوب مى‌شد و همین موقعیت بود كه زنان بى حجاب را در اقلیت عددى و فكرى قرار مى‌داد . بنابراین امید آن بود كه بى بندوبارى‌هاى گذشته تكرار نشود و این زنان نیز با رغبت ، حجاب اسلامى را بپذیرند .

در مورد سوالات احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات با دفتر مرجع تقلید خود در تماس باشید




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 21 تیر 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
روزشمار فاطمیه