تبلیغات
رستاخیز عشق - مطالب دی 1395
رستاخیز عشق
این اقتدار ما زشهیدان فاطمه است
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بنام دو گل بهشت
یکی عشق ودیگری سرنوشت
به قلم گفتم بنویس /هر چه دلش خواست نوشت.
منو خاک پای عشق و عشق را تاج سرما نوشت....
.........................
تماشای تو اون لحظه که میری تو خواب آرزومه
برای دریافت رمز برای مشاهده دیگر مطالب لطفا با ما تماس بگیرید .
و فیلم های درخواستی خود را از ما بخواهید .

مدیر وبلاگ :مجید حبیبیان سلدوزی
مطالب اخیر
نظرسنجی
به شخصیت من چه امتیازی میدید ؟








اکشن | ماجراجویی | علمی تخیلی
8.1 از 10 - میانگین رای 571,482 نفر

مامور ویژه ای بنام «وید ویلسون» (رایان رینالدز) که تبدیل به یک مزدور شده است، تحت یک آزمایشی شرورانه قرار میگیرد و قدرت های ویژه ای بدست می آورد. او با استفاده از این قدرتش شروع میکند به شکار افرادی که زندگی اش را نابود کردند...


دوبله فارسی فیلم ددپول
(دوبله اختصاصی تاینی موویز، با حضور برترین گویندگان ایران)

گویندگان:
شروین قطعه‌ای، مریم رادپور، بهروز علیمحمدی، حامد عزیزی، شایان شامبیاتی، شیلا آژیر، صنم نکواقبال، امیر حکیمی، بیژن علیمحمدی و ...
.......................
پخش این دوبله در سایر وب سایت ها و شبکه های ماهواره ای، سوء استفاده از این اثر تلقی می شود.
......................
برای نخستین بار، ورژن سانسور شده فیلم نیز قرار گرفته است.
.....................
کیفیت صوت دوبله قرار گرفته بر روی نسخه 720p و نسخه های سانسور شده، استریو 128 و نسخه 1080p، استریو 192 می باشد.
کیفیت دالبی 5.1 کاناله نیز به صورت جداگانه قرار گرفته است.

برای دیدن تریلر اینجا کلیک کنید .


کیفیت: BRrip 1080p | mkv | 1.43 گیگابایت |

1920 x 808

نسخه دوبله فارسی سانسور شده


این نسخه بطور اختصاصی بازبینی و سانسور شده است


و دارای کیفیت تصویر مشابه نسخه های کامل فیلم می باشد




کیفیت: BRrip 720p | mkv | 745 مگابایت |
1280 x 534







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 27 دی 1395

نفر ایستاده در سمت چپ هیتلر دالادیه می باشد . او با حضور در کنفرانس مونیخ به تصرف چکسلواکی شکلی رسمی و دیپلماتیک داد . نفرات حاضر در کنفرانس مونیخ از سمت راست به چپ کنت چیانو وزیر امور خارجه ایتالیا ، بنیتو موسولینی نخست وزیر ایتالیا ، آدلف هیتلر صدراعظم آلمان نازی ، ادوارد دالادیه نخست وزیر فرانسه ، نویل کمبرلین نخست وزیر انگلستان 

 

ادوارد دالادیه

 متولد 18 ژوئن 1884 ، مرگ 10 اکتبر 1970

 دالادیه در کارپنتراس در جنوب فرانسه متولد شد . او در جریان جنگ اول با ابراز شجاعت و لیاقت از رتبه سربازی به درجه افسری ارتقا یافت . پس از جنگ به عنوان یک عضو رادیکال حزب سوسیالیست فرانسه به درجات بالائی از قدرت سیاسی رسید و چند بار نخست وزیر و وزیر گردید.

 او در زمان بحران چکسلواکی با شرکت در کنفرانس مونیخ باعث گردید تصرف چکسلواکی شکلی دیپلماتیک و رسمی پیدا کند . در جریان بحران حمله شوروی به فنلاند او با همراهی انگلستان نقشه بمب باران چاه های نفتی باکو را تهیه نمود اما حکومت او سرنگون شد و پل رینو رقیب سرسخت او به قدرت رسید .

 پس از حمله آلمان به فرانسه و سقوط فرانسه او به مراکش گریخت اما دستگیر و توسط حکومت ویشی محاکمه و از سال 1940 تا 1943 زندانی شد . پس از آزادی از زندان آلمانها او را به اردوگاه مرگ داخائو فرستادند و تا زمان پایان جنگ در آنجا بود . از سال 1953 تا 1958 شهر دار آوینیون بود . دالادیه در سال 1970 در شهر پاریس درگذشت .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

لغت‌نامه دهخدا

تحت الحمایه . [ ت َ تَل ْ / تُل ْ ح ِ ی َ / ی ِ ] (از ع ، ص مرکب ) سلطنتی که در حمایت و تابع سلطنت دیگر باشد. (فرهنگ نظام ). حمایت شده . که در حمایت و زیر نفوذ دیگری باشد. بطور اخص به کشور و دولتی اطلاق گردد که زیر نفوذ دولت دیگری قرار گرفته باشد و مخصوصاً هر گونه روابط خارجی این کشور زیر نظر آن دولت قرار میگیرد، فی المثل تونس از سال 1881 تا 1956 م . تحت الحمایه ٔ فرانسه بود.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تحت‌الحمایگی(به انگلیسی: Protectorate) یکی از اشکال استعمار است و از نظر لغوی به معنای حمایت و پیشتیبانی یک دولت بزرگ و نیرومند از یک دولت کوچک و ضعیف است. در حقیقت دولت‌های امپریالیستی به زور (مانند: نیروی نظامی، قدرت اقتصادی و ..) نظام تحت‌الحمایگی (پروتکتور) را بر کشور کوچک تحمیل می‌کنند.

در خلیج فارس نمونه‌های بسیاری از این سرزمین هاست که امپریالیسم انگلستان بنام تحت‌الحمایگی سلطه کامل خود را در آن جا برقرار نموده، عمال دست نشانده خود را بر سر حکومت نشانده و با یک سلسله قرادادهای نا برابر و تحمیلی زنجیره اسارت را محکم کرده است. تحت‌الحمایگی اغلب با اشغال نظامی و با داشتن پایگاه‌های نظامی دریایی یا هوایی همراه است و چه بسا مرحله‌ای بوده است قبل از تبدیل کامل سرزمین مربوطه به مستعمره نظیر تحت‌الحمایگی کره از جانب ژاپن در آغاز قرن کنونی و سپس تبدیل آن به مستعمره.[۱]

منابع

  1. خسرو، روزبه، واژهای سیاسی، انتشارات پژوهش





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395
اختلال ادواری خویی
طبقه‌بندی و منابع خارجی
تخصص روان‌پزشکی
آی‌سی‌دی-۱۰ F34.0
آی‌سی‌دی-۹ 301.13
مدلاین پلاس 001550
سمپ D003527



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395


دولت‌های جهان بر پایهٔ شیوه‌های حکومت*
     جمهوری تمام‌ریاستی      جمهوری با رییس قوهٔ مجریهٔ وابسته به مجلس
     جمهوری نیمه‌ریاستی      جمهوری مجلس‌محور
     پادشاهی مشروطهٔ مجلس‌محور با پادشاه تشریفاتی      پادشاهی مشروطهٔ مجلس‌محور با دخالت پادشاه (اغلب مجلس تشریفاتی)
     پادشاهی مطلقه      جمهوری تک‌حزبی
     استبداد نظامی      هیچ کدام
این نمودار بر پایهٔ قانون کشورها است نه واقعیت، برای همین برخی کشورها که جمهوری‌های چندحزبی مطرح شده‌است معمولاً حکومت‌هایی خودکامه و اقتدارگرا مطرح می‌شود.

نظام پارلمانی یا مجلس‌ محوری [۱] (به انگلیسی: Parliamentary system) نوعی حکمرانی مردم سالارانه است که در آن قوه مجریه مشروعیت مردم سالارانه خود را از قوه مقننه اقتباس کرده و در برابر آن پاسخگو است. نظام پارلمانی نوعی نظام حکومتی است که از تفکیک نسبی قوا ایجاد می‌شود. در رژیم‌های پارلمانی قوه مجریه و قوه مقننه از ابزارهایی برای تأثیرگذاری و نفوذ بر یکدیگر برخوردارند.

در نظام‌های پارلمانی رئیس کشور و رئیس قوه مجریه دو شخص متفاوت هستند. رئیس کشور که ممکن است رئیس‌جمهور (در نظام‌های جمهوری پارلمانی) (مثل ایرلند، آلمان، هندوستان و ایتالیا) و یا پادشاه (در نظام‌های مشروطه سلطنتی) (مثل انگلیس و ژاپن) باشد، نقش مهمی ندارد و از مسئولیت مبراست. رئیس قوه مجریه که معمولاً نخست وزیر نامیده می‌شود به پیشنهاد رئیس کشور و انتخاب پارلمان مشخص می‌شود. اعضای هیئت وزیران در این سیستم حق پیشنهاد قانون به مجلس و شرکت در مذاکرات و مباحثات مجلس نمایندگان و یا انحلال پارلمان را دارند و از سوی دیگر پارلمان نیز حق سؤال، استیضاح و دادن رأی عدم اعتماد به آنان را دارد. در تعداد کمی از جمهوری های پارلمانی مانند بوتسوانا، آفریقای جنوبی، سورینام و آلمان، حکمران حکمران همزمان رئیس حکومت نیز می باشد ولی توسط قوه مقننه انتخاب شده و به آن پاسخگو است.

این بر خلاف نظام جمهوری است که رئیس کشور همان رئیس حکومت بوده و مهمتر از آن قوه مجریه مشروعیت خود را از قوه مقننه نمی گیرد.

تاریخچه

شکل امروزی نظام حکم رانی صدر اعظم در سده ۱۸ میلادی در پادشاهی بریتانیای کبیر و سوئد رخ داده است.

لیست کشورها



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

مرگ یک بوروکرات (به اسپانیولی: La muerte de un burócrata) (محصول: ۱۹۶۶) یک فیلم کمدی محصول کوبا به کارگردانی توماس گوتیرز آلئا ست که وی در آن به تمسخر بوروکراسی کمونیستی و الگوهای سرخ در این نوع حکومت می‌پردازد و چگونگی تاثیر این نوع بوروکراسی را بر زندگی مردم عادی بازگو می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد که مردم در این نوع حکومتها، فقط برای اینکه بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، ناچارند که تا چه حد به اتلاف وقت بپردازند و چگونه مجبورند که بر موانع متعدد حاصل از بوروکراسی پوچ حزبی غلبه نمایند.[۱]

مشخصات فیلم

  • سال تولید: ۱۹۶۶
  • کشور تولیدکننده : کوبا
  • محصول : انستیتوی هنر و صنعت سینمای کوبا
  • کارگردان : توماس گتی‌یرز آلیا.
  • فیلمنامه‌نویس : آلفردو دل‌کوئلو، رامون ف. سوآرز و گتی‌یرز آلیا.
  • فیلمبردار : سوآرز.
  • آهنگساز(موسیقی متن) : لیو براور.
  • هنرپیشگان : سالوادور وود و سیلویا پلاناس.
  • نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۷ دقیقه.[۲]

خلاصه داستان

کارگری نمونه می‌میرد و همکارانش برای او، تشییع جنازه مفصلی برگزار می‌کنند، اما در هنگام به خاک سپاری او کارت اتحادیه‌اش را نیز، همراه با او، دفن می‌کنند. امّا اندکی بعد، همسر او (پلاناس) به خاطر در دسترس نداشتن همین کارت قادر نیست تا مستمری پس از مرگ او را دریافت کند، در نتیجه پسر برادرش (وود)، به ناگزیر وارد عمل می‌شود. اما برادرزادهٔ جوان (وود)، برای اینکه زن عموی خویش را به حقوق خویش برساند، درگیر بوروکراسی می‌شود و این بوروکراسی حتی تا زمانیکه برای دسترسی به کارت، چاره‌ای جز نبش قبر نمی‌ماند، ادامه پیدا می‌کند. وی تا مدت‌ها نمی‌تواند اجازه نبش قبر را کسب کند و سرانجام تصمیم می‌گیرد که خود وارد عمل شود و دست به کار شگفت انگیزی بزند...[۳]

بحث

فرانسیسکو . ج. پرز، معروف به ال تایو پاکو، کارگر نمونه و برگزیدهٔ کارخانه ریخته گری و قالبسازی، که در دوران انقلاب کمونیستی قهرمان خوزه مارتی در این کارخانه مشغول به کار بود، بر حسب تصادف به داخل دستگاهی که خودش اختراع کرده بود و هدایت آن را نیز خود بر عهده داشت، می‌افتد و بر اثر این سقوط اجزای بدنش خُرد و تکه تکه می‌شود و جابه جا می‌میرد. در هنگام خاک سپاری او، همکارانش تصمیم می‌گیرند که از وی تجلیل شایسته و درخشانی به عمل بیاورند و به همین دلیل مصمم می‌شوند که کارت کارپردازی او را، به عنوان نماد و سمبلی از کار افتخار آمیز او، به همراه جسدش به خاک بسپرند. امّا هنگامی که بیوه او بعنوان تنها واجد شرایط دریافت حقوق و مزایای او، در همراهی با برادرزاده اش، برای دریافت حق و حقوق بازنشستگی که واجد شرایط دریافت آن است، می‌رود، افسر مسئول، در خواست کارت کارگری شوهر او را می‌نماید. بدین ترتیب، از آن لحظه به بعد، در فیلم زنجیره‌ای از اتفاقات در موقعیت‌هایی دیوانه وار در ادارات و دفاتر مختلف آغاز می‌شود و برادرزاده او برای دریافت مجوز نبش قبر و بدست آوردن کارت کارگزینی او، تلاش‌های بی شماری را در مواجهه با کاراکترها و شخصیت‌های گوناگون این فیلم کمدی سیاه به انجام می‌رساند. سرانجام برادرزادهٔ مرد، ناامید از دریافت مجوز نبش قبر، تصمیم به انجام این کار به صورت غیرقانونی می‌گیرد، امّا هنگامی که در یک شبانگاه، به منظور برداشتن کارت، گور مرد کارگر را می‌شکافد، ناگزیر می‌شود که جنازه او را به خانه مرد کارگر منتقل کند و در آنجا با تکه‌های یخ، جسد را حفظ نماید و....بعد از آن، تلاش او برای دفن دوباره جسد، نافرجام می‌ماند، چرا که مدیر گورستان با اشاره به فهرست اسامی مردگان، اعلام می‌کند که این مرد قبلاً به خاک سپرده شده و از این جهت امکان دفن دوبارهٔ او نیست، مگر اینکه در مورد او نبش قبر قانونی صورت گرفته و اجازه نامهٔ رسمی نبش قبر صادر شده باشد تا بتواند دوباره به خاک سپرده شود.. . برادرزاده سپس برای بدست آوردن سفارش نبش قبر، تلاش‌های تازه‌ای را در سیستم بوروکراتیک موجود آغاز می‌کند، آن هم در حالی که هیچ چیز و هیچکس مطابق میل او عمل نمی‌کند و همه چیز مسخره و دیوانه وار است و ارائهٔ خدمات مطلوب غیر ممکن به نظر می‌رسد. همین وضعیت سبب می‌شود که او، سرانجام مدیر گورستان را خفه کند، و از سوی برخی از نگهبانان قبرستان گرفتار گردد بدینسان فیلم به پایان می‌رسد، درحالیکه جنازه بوروکرات طی یک تشییع جنازهٔ جمعی، به گورستان خود تشییع می‌گردد.[۴]

درباره فیلم

مرگ یک بوروکرات، نمونه‌ای برجسته از فیلمهای دههٔ شصت سینمای کوبا ست. در سرتاسر فیلم صحنه‌های متعددی که می‌توان آنها را ادای دین مستقیم به کمدین‌های دوران صامت سینما دانست، به چشم می‌خورد و بخشهایی از این فیلم یادآور کارهای لورل و هاردی و هارولد لوید و برخی دیگر از کمدین‌های قدیمی سینما می‌باشد. اما این فیلم، در عین حال که یک نوع کمدی بزن‌بکوب و کلاسیک محسوب می‌شود، پیامها و ویژگی‌های دیگری را نیز منتقل می‌سازد و از جمله بخصوص در محور اصلی خود، به هجو زیرکانهٔ بوروکراسی نفس‌گیر و بی امان در کوبای کمونیستی می‌پردازد. هرچند که این رویکرد انتقادی و هجو استادانهٔ گتی‌یرز آلیا، (کارگردان فیلم) توسط مقامات دولت کمونیستی کوبا نادیده انگاشته نمی‌شود و بی‌پاسخ نمی‌ماند، چراکه فیلم پس از نمایشی کوتاه توقیف می‌شود.

گتی‌یرز آلیا، یکی از سرشناس‌ترین فیلم‌سازان سینمای کوبا به شمار می‌آید.[۵]

جوایز

جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی Karlovy، بعنوان فیلمی متفاوت [۱]

پانویس

  1. مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی در ۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۰
  2. پورتال راسخون
  3. منبع قبل (با اندکی تغییر)
  4. مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای اسپانیولی، بازبینی در ۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۰
  5. مجلهٔ الکترونیکی ویستا

جستارهای وابسته

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «La muerte de un burócrata»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۰).
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «un Muerte de un burócrata»، ویکی‌پدیای اسپانیولی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۰).

* مرگ یک بوروکرات در مجله الکترونیکی ویستا





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

دکتر واتسن (چپ) و شرلوک هلمز٬ از سیدنی پگت.
اولین حضور اتود در قرمز لاکی
آخرین حضور آخرین تعظیم
ساخته شده توسط آرتور کانن دویل
شغل پزشک
عنوان دکتر
همسر ماری مرستن
ملیت بریتانیایی



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

طرح مرد ویترووین اثر لئوناردو داوینچی از نزدیکترین طراحی‌ها به مبحث فیزیولوژی است.


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

کارل مارکس

فردریش هگل


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395
آیا می‌توان در ایران از فئودالیته به معنی اصطلاحی که برای مشخص کردن نظام ارضی اروپا در قرون وسطی به کار می‌بریم، سخن به میان آورد؟

ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395
          
چهارشنبه 22 دی 1395

نویسنده:هادی محمدی


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

نویسنده: دکتر علی فیروز آبادی



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

شعار: ای رقیب


روزنامه کردستان، ۱۹۴۶، اعلام استقلال کردستان و کردها


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : ایران جدا نمیشود، ولایت امام خامنه ای، تاریخ ایران، استعمگران، روسیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

انتقال صفات از والدین به فرزندان را وراثت می‌گویند.

لغت‌شناسی

کلمهٔ وراثت در ابتدا در زمینهٔ وسیع‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ چرا که مرز میان صفات اکتسابی و صفات ژنتیکی به درستی مشخص نبود. این دو تعریف تنها در اواخر قرن نوزدهم از هم جدا شدند.

امروزه وراثت از مباحث علم ژنتیک است.

تاریخچه

برای نخستین بار، گرگور مندل با پایه‌گذاری قوانین وراثت در قرن نوزدهم میلادی مدلی برای نشان دادن نحوهٔ انتقال صفات از والدین به فرزندان در پیشنهاد داد. از آن‌جا که ماهیت مادهٔ ژنتیکی که عامل انتقال خصوصیات است، در آن زمان مشخص نبود، این پیشنهاد رد شد.

با این حال، هم‌زمان با کارهای مندل، آزمایش‌هایی اهمیت نقش کروموزومها را در انتقال صفات ثابت کرد.

در سال ۱۹۴۳، اسوالد ایوری مولکول دی‌ان‌ای در کروموزوم‌ها را به عنوان ماهیت مادهٔ ژنتیک شناسایی کرد. سرانجام مدل واتسون و کریک در سال ۱۹۵۳ اطلاعات کافی را برای درک و تصحیح قوانین مندل در اختیار دانشمندان قرار داد.

طرز انتقال صفات

طبق قوانین وراثت، جانداران دیپلویید (همچون انسان)، برای هر صفت خود، ۲ الل دارند که یکی از آن‌ها را از پدر و دیگری از مادرش دریافت کرده‌اند. در صورتی که این دو الل یکسان باشند، فرد از نظر آن ژن هموزیگوت، و اگر متفاوت باشند هتروزیگوت است. در این صورت فنوتیپ فرد می‌تواند چندین حالت داشته باشد. به طور مثال اگر یکی از الل‌ها غالب باشد (یعنی خود را به طور کامل بروز دهد) و دیگری مغلوب باشد (اثری از خود ظاهر نکند)، فنوتیپ فرد مربوط به الل غالب خواهد بود. به طور مثال، فردی که یک الل A و یک الل O برای گروه خونی خود دارد، فنوتیپ گروه خونی A را خواهد داشت؛ چرا که الل O نسبت به A مغلوب است و بروز نمی‌کند.

همچنین، دو الل ناهمسان می‌توانند هم‌زمان خود را بروز دهند. به این حالت هم‌توانی گفته می‌شود. در این صورت، در فنوتیپ فرد، دو صفت مربوط به هر کدام از دو الل ظاهر شد؛ همچون فردی که دارای گروه خونی AB است.

حالت دیگری که ممکن است رخ دهد غالب ناقص است. در این صورت، فنوتیپ فرد ترکیب و حد واسطی از دو صفت خواهد بود. همچون فردی که یک الل مربوط به موهای مجعد و یک الل مربوط به موهای صاف داشته باشد. در این صورت فنوتیپ موهای او موج‌دار خواهد بود.

به‌علاوه، برخی صفات می‌توانند تحت تأثیر چند ژن قرار داشته باشند. این ژن‌ها ممکن است همگی بر روی یک کروموزوم، یا حتی چند کروموزوم مختلف قرار داشته باشند. به این حالت صفات چندژنی می‌گویند. تعیین اثر و سهم هر کدام از این ژن‌ها در فنوتیپی که فرد نشان می‌دهد بسیار دشوار است. طول قد و رنگ مو از جمله این صفات هستند.

به جز موادی که ذکر شد (که همگی از قوانین مندل پیروی می‌کنند)، صفاتی هستند که از این قوانین مستقل می‌باشند. عامل بروز این صفات در کروموزوم‌های موجود در هسته قرار ندارد؛ بلکه به اندامکهایی که سلول تخم از گامتها دریافت می‌کند بستگی دارد.

همچنین، برخی صفات تحت اثر محیط قرار دارند؛ همچون رنگ گلبرگ‌های گیاه ادریسی که در خاک‌های اسیدی آبی، و در خاک‌های خنثی صورتی است.

جستارهای وابسته

وراثت اتوزومال غالب

منابع

مطالعه بیشتر در زبان فارسی

آسیموف، آیزک. رمز وراثت. ترجمهٔ محمدحسین رجحان‌طلب. تهران: انتشارات دانش امروز، ۱۳۶۳.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395

ایدئولوژی یا مرام (به انگلیسی: Ideology[۱] مفهومی بسیار بحث‌انگیز و فرّار در علوم اجتماعی است. می‌توان گفت ایدئولوژی به مجموعه‌ای از باورها و ایده‌ها گفته می‌شود که به عنوان مرجعِ توجیهِ اعمال، رفتار و انتظاراتِ افراد عمل می‌کند. به طور دقیق‌تر، می‌توان برداشت‌های موجود از ایدئولوژی را در چهار دسته گنجانید:[۲]

۱. ایدئولوژی نوعی اندیشهٔ انحرافیِ کاذب و غیرواقعی است. برای مثال، «آگاهیِ» انسان‌ها که در جامعهٔ سرمایه‌داری سوژه شمرده می‌شوند.

این تعبیر که از نظر شناخت شناسی منفی است، مشخصا از سوی مارکس و انگلس عنوان شده‌است[۲]
به بیان دیگر، بنا به این تعبیر، ایدئولوژی نوعی آگاهی کاذب و غیرواقعی است که انسانها بر اساس آن عمل می‌کنند و خود نمی‌دانند که این آگاهی دروغین است. در حقیقت آنان اینگونه می‌اندیشند که آگاهند در حال یکه آگاهی آنان توسط سرمایه‌داران به آنان بطور ناخودآگاه تزریق شده‌است و انسانها خود از آن بی خبرند.

۲. ایدئولوژی مجموعه‌ای است از ایده‌ها، نظرات، اعتقادات و نگرشها: مانند جهان‌بینی یک طبقه یا گروه اجتماعی.

این تعبیر از نظر اجتماعی نسبی است. این دیدگاه بیشتر در نظریه‌های پسامارکسی نظیر مارکسیسم هگلی ِ گئورگ لوکاچ و نقد کارل مانهایم بر پیش‌داوری‌های ماتریالیسم تاریخی حضور دارد.[۲]

۳. ایدئولوژی یک نظام فکری کم و بیش آگاهانه‌است («ایدئولوژی نظری»).

این تعبیری محدود از ایدئولوژی است که دو مورد بالا را زیر پوشش می‌گیرد. این تعبیر تا دهه ۱۹۶۰ میلادی برداشت غالب از مقوله ایدئولوژی در بحث‌های فلسفی و سیاسی بود.[۲]
در این تعریف، ایدئولوژی نظامی است از باورها که قسمتی از آن به صورت آگاهانه توسط فرد انتخاب می‌شود و قسمتی از آن به صورت ناخودآگاه در اجتماع توسط فرد کسب می‌شود.

۴. ایدئولوژی رسانهٔ کمابیش ناآگاهانهٔ رفتارهای مرسوم محسوب می‌شود («ایدئولوژی عملی»).

این تعریفی مبسوط است که توسط مارکس مطرح شده‌است و بعدها آنتونیو گرامشی و لویی آلتوسر آن را توسعه داده‌اند. این برداشت، از دههٔ ۶۰ به بعد مقبول‌تر بوده‌است.[۲]
این تعریف ادامه تعریف مارکسیستی از ایدئولوژی است با این تفاوت که ایدئولوژی را آگاهی کاملاً کاذب نمی‌داند بلکه قسمتی از آن را که ناآگاهانه‌است را مسئول قسمتی از عملکرد انسانها در جامعه می‌داند.

این تعبیرهای متفاوت که از ایدئولوژی شده‌است از نظر دستگاه‌های معرفت‌شناسانهٔ ایدئولوژی، شمولِ جامعه شناسانهٔ آن، کارکرد، صورت سیاسی، استلزامات ایدئولوژی، و ویژگی ذهنی-روان‌شناسانه یا عینی-اجتماعی آن با هم تفاوت دارند.[۲]

تئون ون‌دایک زبانشناس انتقادی برجسته هلندی تحقیقات زیادی راجع به مفهوم ایدئولوژی داشته‌است. وی معتقد است که ایدئولوزی بعنوان نظامی از باورها تعاریف گوناگونی را داشته‌است اما آنچه در تمامی این تعاریف مشترک است این است که ایدئولوژی در حافظهٔ جمعی افراد قرار می‌گیرد و در نتیجه ایدئولوژی جنبه‌ای شناختی و روانی دارد.[۳]

تاریخچه

واژه ایدئولوژی نخستین بار توسط آنتوان دو تراسی فیلسوف و اشرافزاده فرانسوی دوران روشنگری به کار رفت[۴]

جستارهای وابسته

منابع

  1. مرام و ایدئولوژی —هر دو— از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای ideology در انگلیسی و در حوزهٔ علوم سیاسی هستند. «فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان: ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، بخش لاتین». فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ۱۱۲. بازبینی‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱.
  2. ویراسته مایکل پین. «مدخل ایدئولوژی، از گریگوری الیوت». در فرهنگ اندیشه انتقادی، از روشنگری تا پسامدرنیته. ترجمهٔ پیام یزدانجو. چاپ چاپ نخست. تهران: نشر مرکز. ISBN 964-305-700-3..
  3. Van Dijk, T. A. 1998. Ideology: A multidisciplinary approach. London: Sage Publications Ltd.
  4. "Ideology" from Destutt De Tracy to Marx, Journal of the History of Ideas, Vol. 40, No. 3 (Jul. –Sep. , 1979), pp. 353-368 (article consists of 16 pages) http://www.jstor.org/pss/2709242.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 22 دی 1395
خانواده فرمانفرمائیان، خانوادهٔ پرنفوذ و بسیار متمولِ ایرانی بود. نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خانواده فرمانفرمائیان با وجود وابستگی سببی به قاجاریان، در دوران سلطنت پهلوی نیز کماکان ادامه داشت.

عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست‌وزیر ایران به همراه خواهرش ملک‌تاج نجم‌السلطنه.

محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران و رهبر جنبش ملی‌شدن صنعت نفت، پسر نجم‌السلطنه، دختر شاهزاده فیروز میرزا و نوهٔ پسری عباس میرزا و از اعضای خاندان فرمانفرمائیان بود.


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395
صطلاح اِمپـِریالیسم الگو:به فرانسه خود از واژهٔ قدیمی‌تر empire (امپراتوری) آمده است[۱]. از واژهٔ امپریالیسم تعاریف گوناگونی بدست داده شده‌است :
  • امپریالیسم به نظامی گفته می‌شود که به دلیل مقاصد اقتصادی و/یا سیاسی می‌خواهد از مرزهای ملی و قومی خود تجاوز کند و سرزمین‌ها و ملتها و اقوام دیگر را زیر سلطهٔ خود درآورد.[۲]
  • سیاستی که مرام وی بسط نفوذ و قدرت کشور خویش بر کشورهای دیگر است.
  • رژیمی که بر اثر از میان رفتن خرده‌سرمایه‌داری داخلی و پدید آمدن تراستها و کارتلها دچار تورم تولید و کمبود مواد خام شود و برای به‌دست آوردن مستعمره و بازار به دیگران تجاوز کند.
  • این واژه در مفهوم امروزی به معنای کنترل کشوری از سوی کشور دیگر بکار می‌رود؛ فرایند تحمیل ارادهٔ کشوری بر کشور دیگر. مثلاً گاهی گفته شده‌است نظارت آمریکا بر کشورهای خاورمیانه امپریالیسم آمریکایی است.[۳]
  • امپریالیسم عنوانی است برای قدرتی (یا دولتی) که بیرون از حوزهٔ ملی خود به تصرف سرزمین‌های دیگر پردازد و مردم آن سرزمین‌ها را به زور وادار به فرمانبرداری از خود کند و از منابع اقتصادی و مالی وانسانی آنها به سود خود بهره کند.[۴]

امپریالیسم فقط به معنای تصاحب قلمرو ارضی کشورها نیست بلکه به نحو گسترده‌تری با کسب کنترل سیاسی و اقتصادی بر مردم و اراضی، خواه با نیروی نظامی و خواه با ابزارهای زیرکانه تر، مرتبط است. موضوع امپریالیسم سیاست و شیوه‌های دولتی است که غالباً با ابزارهای اقتصادی، قدرت و سلطهٔ خود را گسترش می‌دهد.[۵]



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395

کُنْسُرْسیوم (هم فرجام، مشارکت) (به انگلیسی: Consortium) به پیوند دو یا چند فرد، شرکت، سازمان یا حکومت (یا ترکیبی از این‌ها) باهم برای انجام کنش های هماهنگ یا ادغام منابعشان برای رسیدن به هدف یکسان گویند. به طور خلاصه منظور از هم فرجام، پیوند چند شرکت باهم برای انجام سوداوری است.[۱]

پیرامون واژه

کنسرسیوم واژه‌ای لاتین به معنای «شراکت، انجمن یا جامعه» است و از «کنسورس» (consors) به معنای «شریک» است که خود از «کُن-» (con-) به معنای «باهم» و «سُرس» (sors) به معنای «سرنوشت» تشکیل شده، که «صاحب دارایی یا همراه»[۲] معنی می‌دهد. ارتباط حقوقی Joint Venture یا "مشارکت انتفاعی" نیز هرگاه حول موضوع انجام یک پروژه خاص مطرح شود معادل کنسرسیوم است. گرچه شمول مشارکت انتفاعی اعم از کنسرسیوم است.

نمونه‌ها

از معروف‌ترین کنسرسیوم های بین المللی می‌توان به گروه ایرباس و دایملر- کرایسلر اشاره کرد.

درایران نیز بالغ بر ۱۴۰ شرکت پیشگام ارائه دهنده خدمات ارتباطی و مخابراتی در ۳۱ استان کشور، اقدام به تشکیل کنسرسیومی تحت عنوان ایران اف.سی.پی نموده‌اند[۳] که از نظر تعداد مشارکت کنندگان، IranFCP به عنوان یک رکورد در تاریخ اقتصاد ایران ثبت شده است.[۴]

پانویس

  1. فرهنگ انگلیسی-فارسی مرتضی.
  2. owner of means or comrade
  3. «کنسرسیوم ارائه دهندگان خدمات ارتباطی ثابت تشکیل شد».
  4. «همایش ISPها در وزارت ارتباطات و حمایت سازمان تنظیم مقررات از کنسرسیوم ایران اف سی پی».




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395


کشور های عضو در اکو


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395
«آرمان» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر کاربردها، آرمان (ابهام‌زدایی) را ببینید.

آرمان‌گرایی[۱] یا ایدئالیسم اخلاقی[۲]، به معنی ستایش یا دنبال کردن اصول یا اهداف متعالی یا حقیقی و به تعبیر دیگر، پیگیری مصرانه «آرمان» یا «ایده‌آل» است.[۳] این مفهوم معمولاً در برابر واقع‌گرایی قرار می‌گیرد که به معنی تسلیم شدن در برابر واقعیت‌هاست.[۴]





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395


ژان باتیست لامارک (به فرانسوی: Jean-Baptiste Lamarck) با نام کامل ژان باتیست پیر آنتوان دو مونه شوالیه دو لا مارک (به فرانسوی: Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet , Chevalier de la Marck) زیست شناس فرانسوی که اولین بار نظریه تکامل را ارائه کرد. وی واضع دیدگاه لامارکیسم است.


لامارک برای بیان چگونگی وقوع تکامل دو نظریه استعمال و عدم استعمال اندامها و ارثی‌بودن صفات اکتسابی را عنوان کرد. وی مشاهده کرد که اگر اندامی از بدن یک جاندار استفاده شود، بزرگ و کارآمدتر می‌شود و اگر عضوی بکار نیفتد، کوچک شده و تحلیل می‌رود . بنابراین جاندار در نتیجه ناهماهنگی در استفاده و عدم استفاده اندامهای مختلف بدن در طول عمر فرد، ممکن است تا حدی تغییر یابد و بعضی از صفات را کسب کند. لامارک اینگونه صفات اکتسابی را ارثی و قابل انتقال به اخلاف دانست.

این تئوری بسیار موفقیت‌آمیز بود و به اشاعه اندیشه تکامل کمک کرد. اما سرانجام معلوم شد که نظر لامارک، نادرست است. اینکه استفاده و عدم استفاده از اندامها به کسب صفتی می‌انجامد، درست است . ولی اشتباه لامارک در این بود که بر خلاف عقیده او صفات اکتسابی به ارث نمی‌رسند . یکی از تلاشهای آزمایشی مشهور که لامارکسیم را باطل ساخت، به‌وسیله واهیمان، زیست شناس قرن ۱۹ صورت گرفت، که نشان داد از تولید مثل موشهایی که دمشان را بریده‌اند، موشهای دارای دم طبیعی ایجاد می‌شود.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395

ارگانیسم مدل یک گونه ی غیر انسانی است که برای درک پدیده های بیولوژیک خاص با انتظار اکتشافات جدید و نوآوری در مدل موجود زنده به طور گسترده مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد و به نوعی دیدی نسبت به ساختار ارگانیک موجودات زنده با استفاده از آنها شکل می گیرد که می توان از این بینش در گسترش علم بیولوژیک انسان استفاده کرد .

مدل های ارگانیسم ، مدل هایی همانند داخل بدن انسان هستند و به طور گسترده برای تحقیق بیماری های انسانی وقتیکه قرار است آزمایشی برای شناخت یک بیماری انسانی انجام شود ، مورد استفاده قرار می گیرد .این استراتژی بین تمام موجودات زنده مشترک است و مسیرهای متابولیک و رشد و نمو و مواد ژنتیکی را به صورت تکاملی پوشش می دهد .

مطالعات ارگانیسم بسیار مفید و آموزنده می باشد اما باید در انتخاب و تطبیق آنها برای مسائل مربوطه نیز بسیار دقت نمود .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395

در فلسفه ریاضیات از دو مفهوم بی‌نهایت صحبت می‌شود:

  • بی‌نهایت بالقوه، که عبارت است از فرآیندی که هیچ گاه متوقف نمی‌شود مانند فرآیند شمارش فوق نویمان.
  • بی‌نهایت بالفعل، که موجودی کامل ایستا و مجرد تصور می‌شود در حالی‌که به طور تجربی هیچ چیزی که بی‌نهایت باشد در دست نداریم.

پیشینه

از دیدگاه ارسطو بی‌نهایت، امکان بالقوه‌ای است که هرگز بالفعل نمی‌گردد زیرا تعداد دفعاتی که میتوان یک مقدار را به دو نیمه تقسیم کرد، بی‌نهایت است. بنابراین، تعداد اجزایی را که می‌توان به دست آورد، همیشه از هر عدد معینی بیشتر است.

ارسطو با این استدلال که هیچ چیز نامتناهی نیست (زیرا در غیر این صورت از خدا بزرگتر خواهد بود) وجود بینهایت بالفعل مانند کل مجموعه اعداد طبیعی را منکر شد. با این حال، با پیدایش آنالیز ریاضی و مفهوم حد و دنباله در سده‌های هجدهم و نوزدهم، اجتناب از بی‌نهایت (بالفعل) دشوار شد.

بی‌نهایت بالفعل در فلسفه ریاضی امروز به ایده‌ای گفته می‌شود که اعداد یا برخی دیگر اشیای ریاضی را دارای قابلیت تشکیل کلیت‌های کامل و واقعی یعنی مجموعه‌ها می‌داند.

در فلسفه ریاضی، برای مجرد دانستن بی‌نهایت بالفعل، پذیرفتن موجودیت‌های نامتناهی (برای نمونه مجموعه‌ای از همه اعداد طبیعی) به عنوان اشیای تعریف‌شده الزامی می‌شود.

منابع

  • تبیان، بازدید: ژانویه ۲۰۱۰.
  • W. Mückenheim ۲۰۰۶، Die Mathematik des Unendlichen، Shaker، Aachen.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395




ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 21 دی 1395


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
روزشمار فاطمیه